Paris

29. juli 2013

Så ble det spontant bestilt en tur til Paris onsdags kveld, og fredag 17:10 gikk flyet fra Gardermoen (forrige helg). Vi fløy direkte ned til Paris (CDG).

Fra gate og ut var det laaaaangt på rullebånd.

Ettersom vi reiste kun med håndbagasje kunne vi gå rett ut og finne taxi. Taxi funnet, og vi var på vei mot hotellet… Det vi ikke visste var at dette skulle bli taxituren fra helvette! En så uoppmerksom taxisjåfør har jeg aldri vært borti. Han skulle gjøre alt annet enn å se på trafikken hvertfall, og vi hadde 4 nestenulykker. Det var like før vi stoppet han og heller tok beina fatt. Men vi holdt oss fast og det gikk heldigvis bra. Hele og fremme på hotellet måtte Jon-Fredrik spørre om alle taxisjåfører var like ille (noe de visstnok ikke var).
Vi fant rommet vårt og fikk lagt fra oss tingene våre før vi tok en liten tur ut for å handle litt snæks og brus så vi var klare til en ny dag. Samt at vi fikk i oss bittelitt mat (melon med skinke 😀 NAM!)

Kameraene er med!

Vi våknet tidlig på lørdagen, fant et apotek og fikk kjøpt solkrem, og gikk deretter og tok oss en matbit. Gikk så tilbake på hotellrommet og smurte oss godt inn med solkrem så vi var klare for en hel dag ute i steikende sol.
Taxi fikk vi tak i, og den tok oss gjennom alle Paris’ smågater (skulle man tro), og kjøringen var ikke like ille som dagen føre, men de kjører ikke akkurat pent! Og vi kom oss frem til stedet hvor vi skulle hente ut vårt Paris pass som gir oss «fri inngang» på en rekke museer og monumenter, samt to dagers billett til hop on hop off-bussen. Veldig deilig å slippe billettkøer her og der og bre tusle rett igjennom (må bare få med at Eiffeltårnet ikke inngår i Paris passet).
Så tuslet vi litt oppover gaten, fant Musée Grévin, som er et voksmuseum, og tok en tur innom (vi kunne jo bare gå rett inn 😉 ). Her fikk vi først se et lyd og lysshow i et rom med speil på alle kanter, før vi kom inn og fikk se voks-kjendisene. Det virket som det var mye lokalt og ukjent, men vi så da noen kjente (og noen dårlige) kopier…

JF med sin største beundrer 😉

Ellers en kjent kar…

Vi kom oss raskt igjennom og ut på gata. Tittet litt i butikker og trange gater, og tuslet mot Musée du louvre… Og klart vi fant frem! Jeg reiser jo med et menneskelig kompass 😉

Tok litt bilder før vi gikk inn, fant frem til maleriet av Mona Lisa, tok bilde og gikk rett ut igjen. Det var varmt, klamt og tettpakket med folk. Skikkelig ubehagelig til at vi gadd å bruke mer tid der inne…

Så tuslet vi videre og tenkte å se om vi fant stoppet til hop on hop off-bussen vi hadde billetter til… Og også i Paris finner man de Afrikanske gateselgerne som selger souvernirer og annet drit (skulle tro det var akkurat de samme vi har sett på Tenerife og i Athen)… Men her i Paris er det jakt som katt og mus mellom de afrikanske gateselgerne og politiet… De løp rundt som ville sauer og kastet seg over hekker, rundt hjørner og det de fant så fort de fikk nyss om politi i nærheten…
…Men ingen buss så vi… før vi satte oss ned for å slappe av litt og for å få i oss litt væske. Da så vi i det minste hvor den kjørte, så prøvde å finne ut hvor den hadde stopp. Det viste seg å ikke bli det enkleste… Men vi fant nå broen med alle kjærlighetslåsene. Vi fikk kjøpt oss en hengelås, skrivd på den, og hengt den på plass før nøkkelen ble kastet i vannet!

Og etter det ble gjort fikk vi også til slutt kommet oss på bussen, tatt den ett stopp videre til Notre dame. Vi tok oss en matbit før vi gikk inn og tok oss en runde. Jeg fikk knipset noen få og dårlige bilder innenifra før vi kom oss ut igjen.

Bussen kom hyppig, og vi kom oss nok en gang på, og neste stopp Eiffeltårnet…

På plassen der kunne man tro det var noe sykkelløp på gang.. for det var samlet et godt antall syklister… (så klart det var noe 😉 Det var jo avslutningen av Tour de France akkurat denne helgen!)  Bilder ble tatt med tårnet i bakgrunn, og vi kom oss videre… Tok bussen til det stoppet som vi mente var nærmest hotellet, og tok bena fatt..!
Det ble en lang og svett dag ute i solen, men hva gjør vel det med en solkrem som sitter og beskytter hele dagen 🙂

Dagen ble avsluttet med middag på hotellets restaurant, ute med utsikt rett mot trafikken… Svinebiffen skulle visst være fint og helt, men minnet mer om et stort fettstykke, med smak av julas ribbe (og nevner at ribbe ikke akkurat er min store favoritt på julaften), så da hadde man jo heldigvis plass til litt dessert *ler*

Søndagen var her, og en ny dag skulle brukes.. hvertfall frem til vi måtte dra. Vi hadde blitt enig om at vi bare måtte ta oss en tur til toppen av Eiffeltårnet.. Man har jo ikke vært i Paris uten å ha gjort det?! Og tenkte at om vi var der tidlig, så var det kanskje ikke akkurat så lang kø.. Vi fikk tak i taxi og kom oss frem. Og det hadde begynt å bli litt kø selvom det ennå ikke hadde åpnet.

Men vi rakk oss en matbit og noe å drikke, og når de åpnet tok det ikke lange tiden før vi var på vei opp med heis. På toppen kunne vi skue utover Paris i klarværet, og bilder ble knipset.

Meg og min kjære ❤

Så tok vi heisen ned igjen til 2.etasje for å slappe av med slush og litt salt potetgull, før vi tok heisen helt ned og satte nesa mot carrousel de louvre, ett søndagsåpent kjøpesenter ved musee de louvre. Ikke akkurat utvalget av klær der, men mye annet stæsj. SÅ da gikk vi opp mot Champs-Élysées istedetfor… Gater var stengt pga dagens etappe i tour de france, så lite trafikk, men nok av folk! Vi fant først en outletbutikk med kjempetilbud og lave priser (kan jo nevne at det er storsalg to ganger i året: nyttårssalg og sommersalg som er i juli – heldig med den for å si det sånn 😉 ). Men jeg fant ikke noe som passet meg, så vi tuslet til neste butikk vi så var åpen; En bitteliten butikk hvor jeg fant meg en fin rød sommerkjole.
Videre bar det opp gaten og endelig fremme til alle butikkene… Vi var innom flere butikker, og stengte kjøpesentre. Og på leten etter do fant vi en ålright restaurant innerst i et senter med stengte butikker. Så da fikk vi oss en god matbit før vi fortsatte shoppingen. Fant nok en fin kjole som jeg måtte kjøpe…
Så kom utfordringen: Å komme seg på andre siden av gaten… Gatene var stengt med stengsel oppover hele, med politi over alt som hindret at folk gikk igjennom gjerdene og over gaten. Vi gikk ned mot en metrostasjon, for tenkte kanskje det var mulig å komme ned, under og opp på andre siden, men neeeeida… Men vi kunne ta t-banen ett stopp, og da var vi på andre siden *ler* Og parispass gjaldt visst på sånt også, så da tok vi banen ett stopp da, og vips så var vi over på andre siden (kunne vært litt enklere eller?).Fant en merkebutikk, og fant meg en bukse som passet til en godt redusert pris, og nok et plagg ble shoppet!

Timene hadde flydd, og vi måtte sette kursen tilbake til hotellet for å rekke å ta en dusj før vi skulle dra tilbake til flyplassen og fly hjem igjen. På veien fant vi et spisested vi satte oss litt for å få i oss litt drikke, samt at det ikke var det letteste å finne en gate med trafikk og mulighet til å få tak i taxi… Men vi kom oss nå til en hovedgate, og så at en taxi slapp av noen folk mens den stod på rødt. Og heldigvis klarte vi å nå den på neste stopp, og fikk kastet oss inn før den måtte kjøre videre – Flaks med den!

Vi fikk ordnet oss og sjekket ut – og turen til flyplassen ble litt bedre enn den fra flyplassen…

Vi har hørt mye om Paris – i begge ender av skalaen. Fra at Paris er et skikkelig høl, til at det er den mest romantiske byen… Vi konkluderte med at sannheten er et sted midt i mellom 🙂 Vi har nå ihvertfall kost oss i den stekende sola, og fått sett det vi skulle se – selv med kun en helg til disposisjon.

Solnedgang over Norge – tatt fra fly

PS: Bildene er tatt av oss begge!

One Response to “Paris”

1. Monica Says:

Ser ut som en flott tur. Fine bilder som alltid.